Program samolotów E-Jet Embraera osiągnął kolejny kamień milowy. Wczoraj (3 września) linia Virgin Australia odebrała 1900. wyprodukowanego E-Jeta, którym został pierwszy embraer E190-E2 leasingowany od firmy Azorra. Australijska linia zamówiła łącznie osiem maszyn E-Jet nowej generacji w wersji E190-E2.
E-Jety odniosły globalny sukces we flotach ponad 90 linii lotniczych z 60 krajów na całym świecie, odkąd pierwszy samolot wszedł do służby
w marcu 2004 r. w PLL LOT. W ciągu ponad 21 lat służby E-Jety przewiozły 2,2 mld pasażerów, wykonały 27 mln lotów i pokonały dystans 145 mln kilometrów.
- Wspaniale jest zaznaczyć ten kamień milowy wraz z dwoma kluczowymi partnerami, Virgin Australia i Azorra. Dostawa pierwszego samolotu E190-E2 do Virgin Australia stanowi znaczący kamień milowy w ewolucji i rozwoju firmy Embraer w regionie. Dzięki wyjątkowej wydajności, niskim poziomom hałasu i emisji oraz zwiększonemu komfortowi pasażerów, model E190-E2 będzie przełomowym krokiem naprzód w stosunku do szanowanej floty samolotów Fokker linii lotniczej, doskonale uzupełniając większe samoloty wąskokadłubowe przewoźnika - powiedział Arjan Meijer, prezes i dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation.
1900 dostarczonych E-JetówOficjalna uroczystość odbyła się w siedzibie spółki w São José dos Campos w Brazylii we wtorek 2 września. Wśród gości znaleźli się przedstawiciele Embraera, lessora Azorra Aviation oraz linii Virgin Australia. Nowy jubileusz został osiągnięty w okresie 1,5 roku po tym jak 1800. E-Jet został dostarczony w maju 2024 r. do
Royal Jordanian Airlines.
- Jesteśmy niezwykle podekscytowani wprowadzeniem embraerów E190-E2 do floty Virgin Australia Regional Airlines. Zastąpienie naszych fokkerów 100 samolotami nowej generacji pozwoli nam lepiej połączyć klientów z branży surowcowej i społeczności regionalne w całej Australii Zachodniej, zapewniając większą niezawodność, znacznie mniejszy hałas i niższy poziom emisji. Samoloty te są idealnie zaprojektowane do trudnych warunków klimatycznych i środowiskowych, w których działamy, a jednocześnie oferują naszym klientom przestronne i komfortowe warunki podczas lotu - powiedział Nick Rohrlach, dyrektor wykonawczy Virgin Australia Regional Airlines.
Jubileuszowy samolot E190-E2 (VH-E2A), to pierwszy egzemplarz, który trafił do australijskiego przewoźnika. Maszyna posiada specjalną naklejkę na kadłubie, która informuje, że jest to 1900. E-Jet. Samolot posiada imię Coral Bay na cześć niewielkiej nadmorskiej osady położonej 1 200 kilometrów na północ od Perth, w hrabstwie Carnarvon w regionie Gascoyne w Australii Zachodniej. Do końca roku przewoźnik otrzyma jeszcze dwa takie samoloty. Maszyny E190-E2 obsługiwać będą głównie loty regionalne i średniodystansowe, a na pokład zabiorą 100 pasażerów: ośmiu w klasie biznes (2-1) oraz 92 w klasie ekonomicznej (2-2).
- Powitanie Virgin Australia jako nowego klienta stanowi dla naszego zespołu powód do dumy, ponieważ dostarczamy pierwszy samolot E2, który będzie eksploatowany przez dużą grupę lotniczą w Australii, i rozszerzamy naszą obecność w Oceanii. Samolot E190-E2 oferuje wyjątkową wydajność i zmniejszone zużycie paliwa, co czyni go idealnym samolotem dla programu modernizacji floty Virgin Australia. Ten nowoczesny samolot, napędzany silnikami GTF firmy Pratt & Whitney, wspiera zaangażowanie Virgin Australia w zapewnienie niezawodnych, częstych połączeń, jednocześnie poprawiając ogólną wydajność operacyjną - powiedział John Evans, dyrektor generalny i założyciel Azorra Aviation.
Flota grupy Virgin Australia Flota linii wchodzących w skład grupy australijskiego Virgina, Virgin Australia oraz Virgin Australia Regional Airlines, składa się ze 108 samolotów: dziewięciu boeingów B737-700, 78 B737-800, 12 B737 MAX 8, pięciu airbusów A320, trzech fokkerów F100 oraz jednego embraera E190-E2.
Przewoźnicy oczekują na dostawę 30 samolotów: 10 boeingów B737-8 MAX, 13 B737-10 MAX oraz siedmiu embraerów E190-E2.
Rodzina E-Jet E2W 2013 r. Embraer ogłosił następcę pierwszej rodziny E-Jetów. E2 to druga generacja samolotów regionalnych brazylijskiej firmy. Wersje E175-E2 i E195-E2 są nieco większe od obecnych E175 i E195. E175-E2 ma o jeden rząd siedzeń więcej i może pomieści do 88 pasażerów. E195-E2 "urósł" aż o trzy rzędy siedzeń do maksymalnej pojemności 146 pasażerów. E190-E2 został podobnej wielkości co E190 i może przewozić do 110 osób. Samoloty z rodziny E2 otrzymały nowe silniki, skrzydła, nową kabinę a także pełny system fly-by-wire (FBW). Wyłącznym dostawcą silników jest firma Pratt & Whitney. Nowe wersje z rodziny E175 oraz E190/195-E2 są napędzane kolejno przez silniki PurePower PW1700G i PW1900G. Zastępują one obecnie użytkowane jednostki napędowe General Electric CF34.
Pierwszego E-Jeta E2 (E190-E2) dostarczono do linii Wideroe w maju 2018 r., pierwszego E195-E2 we wrześniu 2019 r. do linii Azul, natomiast wejście do służby najmniejszej wersji z rodziny E-Jetów E2, E175-E2,
zostało wstrzymane. Brazylijski producent przewiduje, że w ciągu następnych 20 lat na rynku będzie zapotrzebowanie na ponad 6 tys. nowych samolotów o wielkości do 130 miejsc. W tej chwili Embraer, według swoich danych, ma około 49 proc. udziału w tym rynku. Do tej pory zamówiono 407 embraerów E-jet E2, w tym 330 E195-E2. Do końca lipca br. dostarczono 168 samolotów z rodziny E2: 28 E190-E2 oraz 140 E195-E2.